دانلود پایان نامه

در مورد اخلاق واصول اخلاقی در ثبت مواد ژنتیکی انسان تصمیم‌گیری نماید. برای اولین بار EPO در قضیه ریلکسین با تصمیم‌گیری در اخلاق و اصول اخلاقی در ثبت مواد ژنتیکی انسان مواجه شد. ادعا برای رمزگذاری ژنی برای هورمونی به نام ریلکسین بود.ریلکسین هورمونی است که هنگام آبستنی در تخمدان زن به وجود می آید و موقع زایمان،موجب سستی عضلات او وسهولت خروج نوزاد می شود. با حق اختراع بر مبانی ذیل مخالفت شده بود:
برای این که اختراع به مرحله‌ی عمل درآید، باید بافت از یک زن حامله استخراج گردد و این «توهینی بر علیه شان بشریت» است.

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

ثبت نمودن ژن‌های انسان «برابر است با یک شکل از بردگی نوین، زیرا شامل اندامی از زن و فروش تدریجی آن به شرکت‌های تجاری است»
ثبت نمودن ژن‌های انسانی ذاتاً غیراخلاقی می‌باشد.
در استدلال اول، EPO نتیجه‌ گرفت که به شرطی که فردی که بافت انسانی از او گرفته شده، به دادن آن بافت رضایت داده باشد، در عمل استخراج بافت، هیچ مورد غیراخلاقی وجود نخواهد داشت. زیرا این یک شیوه‌ی متداول در رویه‌های پزشکی است. در مورد استدلال «بردگی» نیز چنین نتیجه‌گیری شد که استدلال مخالفان در واقع یک سوء تعبیر از آثار حق اختراع را آشکارمی کند. از آن‌جا که حق اختراعات مربوط به ژن‌های انسان نسبت به صاحبان آن ژن‌ها هیچ حقی ایجاد نمی‌نماید، بنابراین به هیچ وجه نسبت به افراد بشر متضمن نوعی از بردگی نمی باشد.
در استدلال نهایی ثبت ژن‌های انسان از آنجا که با ثبت حیات معادل بود، غیراخلاقی تلقی شده بود، اما موضع EPO این بود که همه‌ی آن چه مورد ادعا قرار گرفته، یک ماده‌ی شیمایی خاص است و ثبت نمودن یک ژن انسانی واحد هیچ ارتباطی به ثبت کل حیات او ندارد. حتی اگر هر ژن در ژنوم بشری شبیه سازی شده باشد (و احتمالاً به ثبت رسیده باشد) و همینطور تجدید ساخت یک بشر از مجموع ژن‌هایش غیرممکن است.» در ضمن EPO متذکر شد که مخالفان نسبت به ثبت و انتفاع از دیگر مواد انسان برای اهداف پزشکی اعتراض ننمودند و تمایزی از لحاظ دلالت اخلاق نمی‌توان میان ثبت ژن‌ها از یکسو و دیگر مواد انسانی از سوی دیگر مشاهده نمود به ویژه اینکه تنها از طریق شبیه‌سازی ژنی است که بسیاری از پروتئین‌های مهم انسان به میزان کافی در دسترس قرار می‌گیرد و در شیوه‌ی پزشکی به کار می‌رود.
EPO برای پشتیبانی از این نظر خود مبنی برغیر اخلاقی نبودن ثبت ژن‌های انسانی، به موضع اتحادیه‌ی اروپا استناد کرد که پیشنهاد تهیه دستورالعملی در حمایت از اختراعات فن‌آوری زیستی را مورد پذیرش قرارنداده بود. در این مورد میان پارلمان اروپایی که با اعطای حق اختراع در ژن‌های انسان مخالفت می نمود و شورای وزیران که در اصل طرفدار اعطای حق اختراع در قطعات DNA ژن انسانی جدا شده بود، توافقی وجود نداشت. و پیشنهاد پارلمان اروپایی دائر بر اینکه تا زمانیکه موضع ملل متحد مشخص شود اعطای حق اختراعات در این رشته به تعویق بیافتد، پیشنهاد مناسبی نیست. در پایان EPO متذکر شد که استثنائات نسبت به اعطای حق اخترع بر مبنای «غیراخلاقی» بودن باید تنها در موارد بسیار محدودی که به نظر می‌رسد اجماع قاطعی در مورد غیر اخلاقی بودن آن وجود دارد، در نظر گرفته شود. واضح است که در قضیه‌ی کنونی چنین اجماع قاطعی وجود ندارد و در نتیجه در این موارد حق اختراع باید اعطا گردد.
به علاوه، در اعلامیه‌ ملل متحد در حقوق بشر و ژنوم انسان آمده است که تحقیق در ژنوم بشر باید در راستای چهارچوب اخلاقی جامعه باشد . اعلامیه می کوشد که افزایش سطح مطالعات درزمینه اخلاق را همزمان با پیشرفت علمی و فنی در رشته زیست‌شناسی و ژنتیک ترویج ‌کند و می گوید هیچ گونه تحقیقی در رشته‌های زیست‌شناسی و پزشکی نباید بر احترام به حقوق بشر و شان بشر مستولی شود. در عین حال این علامیه، آزادی تحقیقات ژنتیکی را گونه ای از آزادی اندیشه دانسته و تشویق به انجام تحقیقات در رشته‌ های زیست‌شناسی، ژنتیک و پزشکی را ابزاری ضروری درجهت تضمین سلامت افراد می داند .
اعلامیه همچنین دولت‌های عضو را به تأسیس کمیته‌های اخلاق برای ارزیابی موضوعات اخلاقی، حقوقی و اجتماعی که در نتیجه تحقیقات در ژنوم بشر و کابردهایش ایجاد شده است توصیه می‌کند. این کمیته‌های اخلاقی باید تمام تلاش و ابتکار خود را برای تعلیم اخلاق زیستی و ترویج آن به کار گیرند . به علاوه این اعلامیه در نظر دارد شیوه‌هایی را که مخالف با شان بشر و اخلاق است، مانند دستکاری در رشته های میکروبی، منع نماید .
همچنین به دول عضو ملزم می داند تا اقدامات صحیح قانونی به عمل آورند تا در پرتو پیشرفت‌ها در زمینه تحقیق ژنتیکی انسان، رعایت اخلاق و حقوق بشر تضمین گردد.
در این مورد اتحادیه اروپا یک معاهده با عنوان «کنوانسیون مربوط به حمایت از حقوق بشر و شأن بشریت در ارتباط با کاربرد زیست شناسی و داروسازی » مورد پذیرش قرار داده که جای بحث دارد . این معاهده نیز در نظر دارد تا شان بشر موضوع تحقیق را در علوم زیست‌پزشکی حفظ نماید. معاهده می‌گوید که تحقیق در مورد انسان‌،‌ بافت‌ها، اندام‌ها یا ژنوم او باید تنها بعد از رضایت آگاهانه شخص علاقه‌مند و بعد از اعلام خطرات احتمالی نهفته در آن صورت گیرد . منفعت و رفاه بشر باید برعلم ارجحیت داشته باشد . در این معاهده همچنین استفاده از بدن انسان‌ و اندام‌های آن برای اهداف مالی منع شده است . این معاهده با اشاره به پیشرفت های اخیر در ارتباط با تحقیقات روی جنین، در نظر دارد تا جنین‌ انسان را ازاینکه مورد سوء استفاده قرار گیرد حمایت نماید. گذشته از این بوجود آوردن جنین‌ انسان صرفاً برای اهداف تحقیقی غیراخلاقی منع شده است. در عین حال معاهده بحث و مطالعه در مورد حوزه اخلاق در زمینه پیشرفت‌های زیست‌پزشکی را تشویق می‌کند.

مطلب مشابه :  پایان نامه رایگان درمورداحساس درد، زایمان طبیعی، فیزیولوژی، اجتماعی و فرهنگی

4) گروه‌ها و کمیته‌های اخلاقی
همانطور که گفته شد، پیشرفت‌ها درعلم ژنتیک و تحقیقات زیست‌پزشکی با مباحثات در مورد اخلاق و اصول اخلاقی همراه است و نگرانی‌های جدی اخلاقی را به دنبال داشته است. بنابراین ارزیابی نتایج اخلاقی و اجتماعی چنین تحقیقاتی بسیار مهم است. در اتحادیه‌ اروپا کارگروهی تأسیس شده است تا آخرین پیشرفت‌ها در زمینه تحقیقات زیست‌پزشکی را از لحاظ اخلاقی بررسی کند. این گروه اعلام می کند که شأن و تمامیت انسان در تحقیقات زیست پزشکی و ژنتیک باید تضمین شود . “گروه مشاوران در مورد مضامین اخلاقی زیست فن‌آوری ” بیان هیچ اختراعی در این زمینه نباید در مراحل مختلف رشد انسان وارد بدن اوگردد. هر دو گروه بر الزام به احترام به شان بشر را در تحقیقات زیست‌پزشکی تأکیدمی نمایند. توصیه شده که تحقیق در ژنتیک انسان، به ویژه در داخل بدن انسان، باید تنها برای اهداف درمانی و پس از کسب رضایت‌ آگاهانه شخص علاقه‌مند انجام شود.
علاوه بر اینها در بریتانیا کمیته‌های گوناگونی در این زمینه تاسیس شده تا در تحقیقات پیرامون مسائل ژنتیکی انسان و زیست‌پرشکی مشاوره دهد. شورای نولفید بیان می‌کند که یک سری مباحثات عمومی در زمینه ژنتیک انسان و استفاده از بافت‌های انسان در تحقیقات زیست‌پزشکی باید انجام شود.

این کمیته که با هدف پرداختن به اخلاق در تحقیقات ژنتیک انسان تاسیس شده بود. پیشرفتها در زمینه ژنتیک و و نتایج اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی آنها را بررسی می‌کند. همچنین کمیته مشورتی اخلاق درژن درمانی (GTAC)، پیوسته به انتقال، حذف و الحاق ژن‌ها از بدن انسان به منظور کنترل بیماری‌های ژنتیکی مشاوره می دهد. این کمیته‌ها و گروه‌ها به منظور تضمین استانداردهای اخلاقی در اداره‌ی تحقیق در ژنتیک انسان تاسیس شده‌اند. و تحقیقات در ژنتیک را در رابطه با اهمیت نگرانی‌های اخلاقی را موردارزیابی و سنجش قرار می دهند.
امروزه زیست فن‌آوری بیشتر برای تسهیل در تولیدمثل انسان بکار می رود و کلینیک‌های باروری را برای کمک به زوج‌های نابارور بوجود آمده اند. همچنان‌ که ملاحظه می‌شود، افزایش شمار کلینیک‌های باروری و نیز تحقیقات رو به رشد در رشته رویان‌شناسی، دولت بریتانیا را بر آن داشت تا قانون باروری انسان و رویان‌شناسی را تصویب نماید. در عمل به این قانون، مؤسسه ای به عنوان مؤسسه باروری و جنین شناسی تاسیس شد تا عملکرد کلینیک‌های باروری را در کمک به والدین، کنترل نماید و بر باروری تسهیل شده نظارت نماید. تحقیقات در رابطه با جنین انسان به تحقیقات دارای اهداف درمانی و یافتنروش های درمان یا کشف داروها برای بسیاری بیماری‌ها محدود شده است. با این حال تحقیقات بر روی جنین، مسایل جدی اخلاقی را ایجادمی کند. از این رو این مرجع، مسئله اخلاق در شبیه‌سازی و استفاده از جنین‌های انسان برای اهداف درمانی را مورد تحقیق قرار داده و نتایج را ارزیابی می کند.

5) دستور العمل اتحادیه اروپایی در اختراعات زیست‌فن‌آوری
در اتحادیه اروپا برای کنترل زیست فن‌آوری یک دستور العمل جامع صادر شده است. این دستورالعمل‌ در مورد موضوعات اخلاقی پیوسته به پیشرفت‌ها در زیست فن‌آوری است و تلاش می‌کند اخلاقیات را با آخرین پیشرفت‌ها در زیست فن‌آوری مانند تحقیقات ژنتیکی انسان، شبیه‌سازی جنین و تحقیقات بر روی سلول بنیادین، متعادل نماید.
این دستورالعمل‌ به گروه‌های اروپایی که درمورد دخالت اخلاق درعلم و فن‌آوری‌های جدید تحقیق می کنند، این اختیار را می‌دهد تا جنبه‌های اخلاقی در زیست فن‌آوری را نیزارزیابی کنند و همچنین ثبت اختراعات خاصی در زمینه زیست فناوری را بر اساس مبانی اخلاقی منعمی کند. دستورالعمل ممنوعیت ثبت اختراعات گیاهی، حیوانی و کلاً فرآیندهای اساساً زیستی را مجدداً تایید می‌‌نماید . این اختراعات مستثنی شده عبارتند از:
بدن انسان، در مراحل مختلف شکل‌‌گیری و رشد و نمو و یا یکی از اجزایش شامل ژن ها.
اختراعاتی که مخالف با نظم عمومی یا اخلاق‌اند، مثل:
فرآیندهای شبیه‌سازی جنین‌های انسان
فرآیندهای اصلاح هویت ژنتیکی رشته های میکروبی انسان‌ها
استفاده از جنین‌های انسان برای اهداف صنعتی و تجاری
فرآیندهای اصلاح هویت ژنتیکی حیوانات که احتمال دارد سبب آزار آنها شود بدون داشتن منفعت درمانی برای انسان یا حیوان و نیز حیواناتی که از چنین فرآیندهایی ایجاد می‌شود.
در قیاس با ایالات متحده آمریکا، استانداردهای اخلاقی در اتحادیه اروپا به خوبی مشخص شده ند. اخلاق و اصول اخلاقی به ویژه در قوانین اعطای حق اختراع در اتحادیه معین شده است. استانداردهای اخلاقی را کاملتری را ارائهمی کند و این‌ها را در قانون حق اختراع واردمی کند. در اتحادیه اروپا گرچه شبیه‌سازی انسان مستقیماً منع نشده، اختراعات خاص دررشته‌ ژنتیک انسان براساس مبانی اخلاقی استثناء شده‌اند.

مطلب مشابه :  پایان نامه رشته حقوق : حقوق بشر

بند سوم: اخلاق در ثبت اختراعات زیست‌فن‌آوری در هند
هند کشوری است که در آن اخلاق و اصول اخلاقی محترم شمرده شده و در حد متعارف مورد طرفداری قانون نیز قرار گرفته است. اخلاق و وجدان یک نقش حیاتی در زندگی مردم هند بازی می‌کند. سنت هندی بر اساس ستایش حیوانات و گیاهان است. هندی‌ها گاوها و گیاهان را همانند تولسی، نیم و . . . می‌پرستیدند. شاید هندی‌ها گیاهان و حیوانات را همانند اشکالی از خداوند تلقی می نمایند. برای یک هندی ثبت چنین گیاه و حیوانی به معنی ثبت و تملک خدا است. بنابراین ثبت گیاهان، حیوانات و دیگر موجودات زنده توهین به مقدسات در هند می‌باشد چرا که تملک موجودات زنده طبق یک سنت دیر پا در هند به خاطر مغایرت با نظم عمومی و اخلاق منع شده است.
قانون ثبت اختراعات ، معیارهای اخلاقی را با ذکر این که اختراعاتی که مخالف استانداردهای اخلاقی و وجدانی هستند قابل ثبت نیستند منعکس می کند . ضمناً به دنبال عضویت در معاهده تریپس، هندوستان به منظور مطابقت دادن قوانینش با مقررات و مقتضیات اخلاقی این موافقتنامه در ثبت اختراعات ، اصلاحاتی در قانون ثبت اختراعات خود به عمل آورد. این قانون اصلاحی مقرر می دارد که هر اختراعی که انتفاع از آن مخالف نظم عمومی و اخلاق است و سبب ورود لطمه جدی به بهداشت انسان‌ها، حیوانات یا به محیط زیست نباید به ثبت برسد . به علاوه ثبت گیاهان، حیوانات و فرآیندهای اساساً زیستی بر مبنای اخلاق ازاجازه ثبت استثنا شده اند . بنابراین درهندوستان به عنوان یکی از اعضای موافقتنامه تریپس، ثبت اختراع چنین موجودات زنده‌ای، درمخالفت با شیوه‌های متعارف و استانداردهای اخلاقی است.
با این وجود با پا به عرضه نهادن موافقتنامه تریپس، اکنون اختراعاتی شبیه جانداران ذره‌بینی و دیگر اختراعات زنده تولید شده از طریق فرآیندهای میکروبیولوژی یا غیربیولوژی یا زیست فن‌آوری قابل ثبت‌اند و هند نیز اکنون حق اختراعات راجع به جانداران ذره‌بینی و اختراعات مشابه دیگری را که از طریق فرآیندهای زیست فن‌آوری یا غیربیولوژیکی یا میکروبیولوژیکی تولید شده اند را از طریق اصلاحیه‌ای که به قانون حق اختراعات خود در سال 2005 وارد نمود، مجاز می داند .
در هند، بر خلاف آمریکا و اروپا تا کنون هیچ حق اختراعی به موجودات زنده اعطا نشده است، بنابراین هیچ بحث جدی در اخلاق مورد بحث در ثبت اختراعات زیست فن‌آوری اتفاق نیفتاده است. اما احتمالاً درآینده برخی مباحثات جدی اخلاقی در هند درموردثبت موجودات زنده و اختراعات زیست فن‌آوری از نظرارتباطش با اخلاق و وجدان انتظار می رود.
در واقع بعد ازاین که به طور جهانی معین شد که موجودات زنده به جز انسان‌ها می تـواند به ثبت برسد، هند شروع به ثبت اختراعات زیست فن‌آوری نمود. موضوعی که در دادگاه عالی کلکته مطرح شده بود، حق اختراعی بود که به یک فرآیند زنده اعطا شده بود . دادگاه حکم داد که هیچ منعی برای ثبت موجودات زنده یا فرآیندهای زنده تحت قانون حق اختراعات وجود ندارد.
با این حال در آن قضیه ادعایی در مورد غیر اخلاقی بودن ثبت این اختراع مطرح نشده بود. در این مورد عقیده بر اینست که اعتراضات اخلاقی نباید منافع بالقوه این اختراعات را نادیده بگیرد. ما نمی‌توانیم از منافع و سودمندی اختراعات زیست فن‌آوری با اعمال استانداردهای غیر قابل انعطاف اخلاقی صرف نظر نماییم. همچنان که یک از قاضی اصلی دادگاه عالی هند می‌گوید: “تحقیقی که به بشر موهبت عظیم بهره مندی از علم را وعده می‌دهد نباید با شیوه‌های بیش از حد محدود کننده فرونشانده شود.”
1) رهنمون‌های ICMR در اخلاق در ژنتیک انسان
گر چه در هند حق اختراعات زیادی درمورد موجودات زنده اعطا نشده است، تحقیقات در حوزه‌های متفاوت زیست فن‌آوری انجام می شود. به ایت جهت که تحقیق درباره ژنتیک انسان درحال افزایش است، شورای هند برای ارزیابی حدود و قلمروی اخلاق و از آن‌جا که تحقیقات در مورد مسائل ژنتیک انسان واکنش شدیدی در حوزه اخلاق به همراه داشته است، در زمینه تحقیقات پزشکی رهنمون‌هایی ارائه نمود . این رهنمون‌ها تأیید می کنند که ملاحظات اخلاقی در تحقیق ژنتیکی انسان در قیاس با تحقیق در گیاهان و حیوانات بیشتر باید جدی گرفته شوند. و در نظر دارند حقوق بشر و شأن بشر را در تحقیقات ژنتیکی، آن‌‌جا که انسان‌ها، بافت‌ها و سلول‌ها و مواد

 

دیدگاهتان را بنویسید