اگه می تونستید بین روباه بودن یا جوجه تیغی بودن یکی رو انتخاب کنین، کدوم رو ترجیح می دادین؟

خیلی از آدما ترجیح میدن یک روباه باشن تا یک جوجه تیغی. روباه ظاهر زیباتری داره و موجود جذاب و زیرکیه. جوجه تیغیا موجودات تیغ دار کوچیکی هستن که بر عکس روباه کنه و آروم ان.

شاید این سؤال برایتون پیش اومده باشه که روباه و جوجه تیغی چه ربطی به موفقیت سازمان شما دارن؟؟! باید گفت که ً با این موضوع رابطه دارن!

در این مقاله نگاهی خواهیم انداخت به معنی جوجه تیغی و خواهیم دید که چرا باید در کسب وکار خود یک جوجه تیغی باشیم!

درباره ی مدل

معنی جوجه تیغی طبق یک تمثیل باستانی یونانی مطرح شده. این تمثیل می گه که «روباه چیزای زیادی می دونه، جوجه تیغی فقط یک چیز می دونه اما یک چیز خیلی مهم!»

در این تمثیل به این نکته توجه شده که روباه از راه حلای مختلفی استفاده می کنه تا بتونه یک جوجه تیغی رو شکار کنه؛ کمین می کنه، حمله می کنه، دنبال جوجه تیغی می دود، خود رو به مردن می زنه، خیلی کارا انجام می ده تا جوجه تیغی رو به چنگ آورد اما هربار شکست می خوره. روباه هیچ وقت متوجه این موضوع نمی شه که جوجه تیغی یک چیز رو به بهترین روش بلده: دفاع از خود.

فیلسوفی به نام ایسایا برلین (Isaiah Berlin)، از این تمثیل در مقاله خود در سال ۱۹۵۳ با عنوان جوجه تیغی و روباه، واسه تفسیر دنیای مدرن استفاده کرده. برلین باور داره آدما دو دسته ان: روباها و جوجه تیغیا.

اون در مقاله اش می گه که روباها موجودات زیرکی هستن که در اونِ واحد منافع و اهداف زیادی رو دنبال می کنن. تفکر اونا پراکنده و غیرمتمرکزه و در دستاوردهای بلندمدت خود دچار محدود کردن هستن.

اما جوجه تیغیا آروم و باثبات هستن و معمولاً آدما اونا رو ندیده می گیرن چون که ساکت، آسون و بی ادعا هستن. اما برخلاف روباها، جوجه تیغیا این توانایی رو دارن که دنیا رو آسون سازی کرده و فقط بر یک چشم انداز کلی تمرکز کنن. این همون اصلیه که اولویت ی همه کارهای اونا قرار گرفته و به اونا کمک می کنه تا در مقابل نابرابریا و خطرات احتمالی پیروز شن.

جیم کالینز (Jim Collins) در سال ۲۰۰۱ در کتاب خود با عنوان «Good to Great» این ایده رو مطرح کرده. بنا به گفته های کالینز، اگه سازمانا بر یک چیز مشخص تمرکز کنن احتمال موفقیت شون بیشتر هستش. با این کار، اونا می تونن رقبای خود رو شکست بدن و در کسب وکارهای خود به درجات عالی برسن.

سازمانا با سه مدل آزمایش جدا از هم می تونن معنی جوجه تیغی رو در سازمان خود بیان. اول، شناسایی و درک این موضوع که افراد سازمان با چه چیزایی حقیقتاً به وجد اومده و شور و اشتیاق لازم رو به دست میارن. دوم، شناسایی وظایف و کارایی که اونا رو بهتر از بقیه انجام میدن. سوم، تعیین اینکه در چه مواردی توانایی خوبی در درآمدزایی دارن.

مطلب مشابه :  انواع استرس از لحاظ پیامدهای آن

روش درست انتخاب راه، جاییه که جوابای این سؤالا با همدیگه اشتراک دارن و این موقعیت، نقطه اتکایی واسه تهیه استراتژیه. این نکته در شکل زیر نشون داده شده.

وقتی که یک سازمان موفق به شناسایی معنی جوجه تیغی درون خود گردید، رهبران اون باید تموم انرژی و منابع خود رو وقف دنبال کردن چیزی بکنن که در اون بهترین هستن. کالینز می گه وقتی که شرایط سختی پیش میاد رشد و باقی موندن از اونِ سازمانی هستش که به جای گشتن به دنبال راه حلای جانشین، بر کاری تمرکز کرده باشه که در انجام اون بهترینه.

اجرا مدل

حال با جزئیات بیشتر نگاهی خواهیم انداخت به این سه دایره و بررسی می کنیم که چیجوری می تونین این معنی رو در سازمان خود پیاده کنین.

مرحله ۱: شناسایی و درک اشتیاقات خود

به این موضوع فکر کنین که موقع کار چه چیزی شور و اشتیاق شما رو بر می انگیزد. چه چیزی باعث می شه صبح زود از خواب بیدار شید و شب در حالی که همه به خونه برگشته ان، شما تا دیر وقت سر کار بمونین؟

افراد سازمان شما در مورد چه چیزایی هیجان زده می شن؟ چه چیزی الهام بخش اونا در رسیدن به هدف سازمان می شه؟ هنگامی که مسئولیت یک تیم جدید رو به عهده می گیرین، به دنبال چه ارزشا و انگیزهایی هستین؟

بعد به بیانیهای مأموریت و سند چشم انداز سازمان خود نگاهی بندازین. ارزشای اصلی سازمان کدوم ان و افراد چیجوری به این ارزشا پایبند می شن؟

مرحله ۲: شناسایی و درک اینکه در انجام چه کارایی بهترین هستین

در این مرحله هدف، شناسایی و درک این موضوعه که سازمان شما چه کارایی رو بهتر از شرکتای دیگر انجام می ده. درک اینکه سازمان شما در چه چیزایی می تونه (در آینده) بهترین باشه خیلی مهم و مفید هستش. اگه نمی تونین در هیچ زمینه ایی در کسب وکار اصلی خود بهترین و بهترین باشین، نمی تونین معنی جوجه تیغی رو تشکیل بدین و از اون بهره مند شید.

باید بدونین که در انجام چه کارایی هیچ وقت نمی تونین بهترین باشین. وقتی نقاط ضعف خود رو بررسی می کنین با خود صادق باشین و به یاد داشته باشین اینکه در یک حو زه ی مشخص بهترین نیستین موضوعی طبیعی و قابل درکه.

با استفاده از دریابید که استعداد اصلی سازمان شما در چه بخش هاییه. این وسیله به شما نشون میدن که چه کارایی رو الان خوب انجام میدید و می تونین در چه بخشایی بهترینن باشین.

مرحله ۳: شناسایی موتور اقتصادی خود (راه های کسب بیشترین درآمد)

واسه داشتن یک موتور اقتصادی پایدار، سازمان شما باید به طور کامل آگاه باشه که چیجوری می تونه به سودآوری و جریان نقدی پایدار برسه. این درک و شناخت باید به شکل یک اندازه اقتصادی مشخص و تک بیان شه تا بتونه بزرگ ترین و پایدارترین اثر رو بر موفقیت بلندمدت سازمان داشته باشه.

مثلا، در ده ۱۹۷۰ میلادی، چشم انداز یک مغازه زنجیره ای آمریکایی با نام والگرین این بود که تبدیل به بهترین فروشنده داروی دنیا شه (از دید ارائه خدمات و تسهیلات مناسب واسه آسودگی مشتریان). این سازمان به فکر بود که می تونه به این چشم انداز برسه و از راه این چشم انداز و آرزو، به اشتیاق لازم جهت حرکت رو به جلو و پیشرفت، برسه. واسه اندازه گیری پیشرفت حاصل از این راه حل، این شرکت تمرکز خود رو از محاسبه سود به ازای هر مغازه به سود به ازای هر مشتری تغییر داد، چون که فهمید که این کار با اهداف و چشم انداز کلی سازمان تناسب بیشتری داره.

مطلب مشابه :  راهنمای خرید فیش پرینتر

با تمرکز بر ارائه تسهیلات به مشتریان، والگرین مغازه های جدید خیلی رو افتتاح کرد که این کار به معنی افزایش تعداد مشتریان و مراجعه کنندگان بود و سود بیشتری رو در کل واسه شرکت به دنبال داشت. به جای تمرکز بر سود هر مغازه، که با کم شدن تعداد مغازها به دست می اومد، این شرکت تعداد مغازه رو بالا برد تا با اجرا مفهومی که مورد توجه داشت (یعنی افزایش ارائه تسهیلات به مشتریان) به موفقیت برسه.

مرحله ۴: جست وجو واسه یافتن نقاط همپوشانی سه مرحله قبل

به سه دایره ی مدل دقت کنین و به محل هم پوشانی اونا نگاه کنین. در محلی که این سه دایره همدیگه رو قطع کردن می تونین معنی جوجه تیغی خود رو پیدا کنین: چشم انداز اصلی که راه حل سازمان شما رو هدایت می کنه.

مثلا، فرض کنین که افراد سازمان شما شور و اشتیاق بالایی نسبت به نوآوری و کمک کردن به قشر ضعیف دارن. شما تشخیص میدید که این توانایی رو دارین که بهتر از هرشرکت دیگری سیستم تصفیه ی آب مقرون به صرفه و ظروف مخصوص حمل آب رو تولید و عرضه کنین. یک شبکه خیرین عالی در اختیار دارین و تجربه فروش در حجمای بالا رو هم داشته اید.

پس یک معنی جوجه تیغی ممکن واسه شما، می تونه تولید و عرضه سیستم تصفیه ی آب قابل حملی باشه که مردم در کشورهای فقیر یا در حال پیشرفت بتونن از اون واسه تصفیه ی آب رودخانه استفاده کنن. شما می تونین این محصول رو در تعداد خیلی زیاد به سازمانای خیریه بفروشین.

اگه معنی جوجه تیغی تون روشن نیس نگران نباشید. ممکنه لازم باشه بررسیای دیگر و بیشتری واسه بررسی ترکیبای مختلف جهت یافتن چشم انداز اصلی خود انجام بدین تا به بهترین نتیجه برسین.

مرحله ۵: مرور و بازبینی راه حل

وقتی که بهترین ناحیه از هم پوشانی بین دایرها رو پیدا کردین، نگاهی به راه حل موجود خود بندازین. با توجه به یاد گرفته های جدیدتون، سازمان شما از تهیه یک راه حل اصلاح شده منتفع میشه؟

باید افراد خود رو در جریان راه حل جدید بذارین. به اونا توضیح بدین که معنی جوجه تیغی چیه و چرا مهمه که یک سازمان راه حل خود رو بر چیزی منطبق کنه که به اون اشتیاق داره و از استعداد و تواناییای اقتصادی در اون بخش برخورداره.

این راه حل جدید و منطبق با موارد اشاره شده، باعث تمرکز بلندمدت شما بر اعضای تیم، فروشندگان و مشتریان تون میشه.


دیدگاهتان را بنویسید